Met welke gezondheidsklachten kunt u bij mij terecht?

U kunt bij mij komen met zowel acute als chronische pijn; bewegingsklachten, overbelasting of blessures van spieren en gewrichten, verkeerde lichaamshouding, slijtage en algemene lichamelijke pijn, hoofdpijnen en duizeligheid.

Verder kunt u bij me terecht met klachten die vaak een samenhang vertonen, zoals slaapproblematiek, oververmoeidheid, stress, problemen met de spijsvertering, zorgelijkheid, piekeren, angsten, aanhoudend verdriet en neerslachtigheid.

Om in aanmerking te komen voor behandeling hoeft u in eerste aanzet geen klachten te hebben. Het is beter om klachten voor te zijn. Het lichaam geeft bij blokkades al in een vroeg stadium signalen af die in preventieve behandelingen worden herkend. Preventieve behandelingen komen veelvuldig voor en zorgen voor een betere weerstand, inzicht en energieniveau.

De behandelvormen

De Dorn-methode

De Dornmethode is een uiterst werkzame methode voor het succesvol behandelen van acute en chronische lichamelijke pijnklachten. Denk aan o.a. rugpijnen, nek- en hoofdpijn, schouder- elleboog en polsblokkades, diepere uitstralingen in het bekken en de benen. Tintelingen in armen en vingers.

Bij 90% van alle mensen is er sprake van een kleine of grotere scheefstand van het lichaam door een verschil in beenlengte. Dit beenlengteverschil kan variëren van enkele millimeters tot enkele centimeters. Hierdoor kunnen uiteenlopende lichamelijke en zelfs geestelijke gezondheidsklachten ontstaan.
De Dornmethode is gebaseerd op het rechter zetten van het lichaam. Dit gebeurd in luttele minuutjes door zachte correcties van het beenlengteverschil. Daarna volgt het aanpassen van de bekken- en wervelkolomstand.
Meteen na de behandeling loop je letterlijk rechter en stabieler. Je voelt je lichter en vitaler omdat het lichaam de scheefstand niet meer hoeft te compenseren. Je houdt daardoor meer energie over voor het herstel van dieper liggende langdurige klachten.

Het mooie van de methode is dat je na de behandeling, door zeer eenvoudige korte bewegingen, je lichaam zelf in balans kunt houden. De kans op terugval is hierdoor zeer klein.
De Dorn-methode is een zeer veilige en zachte methode die in onze praktijk vaak gecombineerd wordt met de Breuss-massage.
De Breuss-massage heeft een diepe ontspannende werking op de doorbloeding van de musculatuur rond de wervelkolom. Tevens bewerkstelligt deze massage een rechtere stand van de wervelkolom en meer ruimte tussen de wervels. De Breuss-massage heeft een versterkend effect op de Dornmethode.

Oosterse massage

Oosterse massage is net zo als Shiatsu gebaseerd op oosterse medische en filosofische inzichten. Hier wordt gewerkt op meridianen en acupressuurpunten, spieren en gewrichten. Bij oosterse massage is er ook als bij shiatsu sprake van druk-, rek-, en mobilisatietechnieken. Daarnaast wordt er echter meer wrijvend gemasseerd met etherische olie als tussenstof. De effecten van de behandeling zijn te vergelijken met shiatsu. De voorkeur voor het een of ander is vaak persoonlijk. Daarbij komt dat shiatsu over loszittende kleding heen wordt gegeven en oosterse massage op de blote huid.

Klassieke massage

De klassieke massage heeft zijn oorsprong in Griekenland gevonden. Gemasseerd wordt via de medische westerse inzichten die m.n. gericht zijn op de hartfunctie, de bloedsomloop, het lymfestelsel, het zenuwstelsel en het spierstelsel. Tijdens een klassieke massage wordt de bloedsomloop gestimuleerd om afvalstoffen af te voeren en nieuwe voeding en zuurstof toe te voeren. Het zenuwstelsel kan worden geactiveerd of juist tot rust gebracht.

De massage bestaat uit verschillende handgrepen die variëren van knedingen zonder olie (petrissages) en wrijvingen met olie (effleurages).
De massage wordt gegeven op de blote huid.
Effecten zijn, soepele spieren en gewrichten, minder spierpijn, sneller herstel na inspanning en diepe lichamelijke en geestelijke ontspanning.